> Succesverhalen > Eco-Runner

Eco-Runner

Eco-Runner Team Delft is een multidisciplinair studententeam van de TU Delft. Het team, bestaande uit 23 studenten, wijdt zich een jaar lang aan het ontwerpen, bouwen, testen en racen van ‘s werelds meest efficiënte stadsauto op waterstof. Ons uiteindelijke doel is om het publiek te inspireren en te activeren om een grotere rol te spelen in de energietransitie en onderweg promoten we waterstof. We maken onze auto’s om onze boodschap te bewijzen.

Nederland
LAND
Eco-Runner
KLANT
Voor/Achtervering & Stuurwiel
PROJECT
2022
JAAR
's Werelds meest efficiënte stadsauto op waterstof

Bij Eco-Runner Team Delft streven we ernaar om ‘s werelds meest efficiënte stadsauto op waterstof te bouwen. Efficiency is dan ook het belangrijkste doel voor de engineers binnen het team. De ingenieurs, met name de afdeling Vehicle Dynamics, streven ernaar om alle componenten zo licht mogelijk te ontwerpen en kwamen tot een hybride oplossing qua materiaalgebruik, namelijk carbon buizen om de ophanging te bouwen en aluminium verbindingen ertussen voor een pasvorm met hoge toleranties .

De auto is een fysieke weergave van hoe efficiënt mobiliteit kan zijn en hoe veilig, goedkoop en efficiënt het is om waterstof als brandstof te gebruiken. Het bewijs? Ongeveer 1200 km rijden op slechts €3,50 aan brandstof, zonder uitstoot van broeikasgassen! Aan het einde van het jaar racet Eco-Runner met hun auto tegen honderden andere teams in een wereldwijde competitie. De winnaar mag zichzelf kronen tot ’s werelds meest efficiënte stadsauto op waterstof!

Eenvoud in dit ontwerp wordt behaald door gebruik te maken van standaardprofielen zoals vierkante kokers en dunwandige ronde buizen. Deze secties zijn geleverd door CarbonWebshop/Refitech na een zeer vriendelijk gesprek over ons team en onze missie en de visie van CarbonWebshop op hightech oplossingen voor technische problemen. De afdeling Vehicle Dynamics was actief op zoek naar een goede leverancier van deze standaardprofielen en vond diverse leveranciers en zocht contact met een aantal van hen. Refitech/Carbonwebshop was de eerste die onze telefoontjes beantwoordde en toonde meteen grote interesse en kon de nodige producten, tips/feedback en technische knowhow leveren waarvoor we erg dankbaar zijn.

JULI MUIJDERMAN (Public Relations & Partnerships - Eco-Runner)
High Precision rechthoekige carbon kokers uit voorraad geleverd

Carbonwebshop leverde de 40x40mm High Precision rechthoekige carbon kokers (CKO 4040 1600 HP) die zijn gebruikt in de voorwielophanging, met name de staander. Dit is het deel dat de vooras omsluit, stuurt, de meeste remkracht overbrengt en zeker het zwaarst belaste deel van de voorwielophanging is. Door veilig verschillende gaten en sleuven in het profiel te CNC-frezen, konden we 7075 aluminium verbindingen bevestigen die een perspassing voor de vooras mogelijk maakten en twee bevestigingspunten om veerweg mogelijk te maken om krachten tijdens het rijden te verminderen.

Het volgende veelgebruikte profiel is de 25x25mm High Precision rechthoekige carbon kokers (CKO 2525 1600 HP). De achterwielophanging maakt gebruik van een draagarmopstelling en onze twee dubbelzijdige draagarmen werden gemaakt door deze lichtgewicht profielen. Opnieuw maakte CNC-frezen het mogelijk om verschillende montagemogelijkheden te introduceren en samen met aluminium inzetstukken transformeerden we een eenvoudig vierkant profiel in een superlichtgewicht en stijve draagarm.

Effectief gebruik van standaard carbonproducten in combinatie met inserts

Verder is de voorwielophanging ontworpen met een dubbele wishbone configuratie en deze zijn grotendeels gemaakt van de kleinste ronde carbon buizen die CarbonWebshop/Refitech kon leveren, namelijk de 10x8mm (CBU 1008 2010 TG) variant. Opnieuw bleek de combinatie van aluminium inserts en carbon buizen/kokers effectief omdat we in staat waren om 4 draagarmen te produceren (alles wat de auto nodig had) met het gewicht van 1 draagarm van de vorige versie van onze Eco-Runner. Die cijfers zien er niet alleen veelbelovend uit, maar het eindresultaat is ook iets heel strak en moois om naar te kijken.

Ons stuursysteem is waarschijnlijk het beste voorbeeld van onze samenwerking met CarbonWebshop/Refitech, aangezien het volledig is gemaakt van hun carbon producten, op enkele bouten en aluminium inzetstukken na. Het eigenlijke stuur is gemaakt van een 3 mm dikke carbon plaat die is CNC-gefreesd tot een Formule 1 geïnspireerd stuur. Met een aantal slim geplaatste gaten bleek dit stuur ook een perfecte montagepositie te zijn voor alle bedieningselementen die nodig zijn om de auto te besturen. Door bijna elk onderdeel uit carbon te bouwen en enkele zeer kleine en lichtgewicht aluminium verbindingen/inserts, zijn we in staat om het hele stuursysteem te creëren met behoud van een zeer laag gewicht van minder dan 300 gram (met elk stuuronderdeel inbegrepen)!

Maar niet alleen de afdeling Voertuigdynamica heeft goed gewerkt met de producten van CarbonWebshop/Refitech. De carrosserieafdeling had verschillende verstijvers nodig om hun superlichtgewicht carrosserie plaatselijk te verstevigen, die we CNC gefreesd hebben uit een zeer sterke 5mm carbon plaat. En vergeet niet onze nieuw ontworpen elektrische in-wheel motor die werd omsloten door twee grote cirkelvormige 0,5mm CNC gefreesde carbon platen om ervoor te zorgen dat de motor schoon blijft en zo min mogelijk wordt beïnvloed door luchtweerstand.

Refitech & Carbonwebshop feliciteert Eco-Runner met het winnen van Shell Eco-Marathon 2022

Shell Eco-marathon Nederland bracht 37 teams uit heel Europa en Afrika samen in een epische Urban Concept Competition. Van 31 mei – 3 juni 2022 kwamen teams uit de regio Europa en Afrika naar het TT Circuit Assen, in Nederland, om te strijden om de titel van meest energiezuinige Urban Concept in alle drie de energiecategorieën: ICE, Battery Electric en Hydrogen. Tijdens het evenement toonden deze briljante studenten teamwork om de grenzen van innovatie en energie-efficiëntie te verleggen.

Shell Eco-Marathon, winnaar van de On-track Awards 2022: Urban Concept Hydrogen

1e plaats: Eco-Runner Team Delft van de Technische Universiteit Delft, Nederland
Beste resultaat: 486,3 km/m³

We dit it! We hebben de Eco-marathon 2022 gewonnen! 🏆 Het was een onvergetelijke week op het TT Circuit Assen en we zijn verheugd met jullie te kunnen delen dat we een efficiëntie van 486 km/m³ waterstof hebben gehaald! Dit staat gelijk aan 5407km op een kilogram waterstof, een ongelooflijke verbetering ten opzichte van ons vorige record! Een jaar lang hebben we gedroomd van zo’n hoge efficiëntie, maar om het ook echt waar te maken is een geweldige prestatie. Door hard werken en eindeloze engineering zijn we tot een resultaat gekomen waar we niet blijer mee kunnen zijn. Dit toont echt het belang aan van efficiëntie en het enorme potentieel van waterstof voor de transportsector. We zijn enorm trots op ons team. En wat een team is het. We hebben het hele jaar gewerkt met 23 ambitieuze studenten en iedereen heeft hard gewerkt om uiteindelijk zo’n mooi resultaat te leveren. We willen onze partners bedanken voor hun steun en het helpen om onze visie werkelijkheid te laten worden.

ECO-RUNNER (Na het winnen van de Shell Eco Marathon 2022)
Gallerij